Archipelagos

  • English
  • Ελληνικα
Ποιοί Eίμαστε
Το ΑρχιπέλαγοςΤο Αρχιπέλαγος
Ποιοί ΕίμαστεΠοιοί Είμαστε
Ερευνητικές ΒάσειςΕρευνητικές Βάσεις
Ερευνητικά ΣκάφηΕρευνητικά Σκάφη
ΕξοπλισμόςΕξοπλισμός
ΣυνεργάτεςΣυνεργάτες
ΥποστηρικτέςΥποστηρικτές
Πεδία Δράσης
Θαλάσσια Προστασία
Αλιεία
Kίνδυνος Θαλάσσιου Ατυχήματος
Λιβάδια Ποσειδωνίας
Παράκτια Οικοσυστήματα
Προστασία των Κοραλλιγενών Οικοτόπων
Θαλάσσιες Χελώνες
Θαλάσσια Θηλαστικά
Δελφίνια
Φάλαινες
Φώκιες
Χερσαία Προστασία
Νησιωτική Πανίδα
Δάση και Χλωρίδα
Οικοσυστήματα Εσωτερικών Υδάτων
Κιβωτός Σπόρων Αιγαίου
Εργαστηριακή Έρευνα
Μικροπλαστικά
Ποιότητα Νερού
Ποιότητα Εδάφους
Projects
Καταφύγιο Θαλάσσιας Ζωής Αιγαίου
Ημερολόγιο Εργασίας
Save the Aegean
Υλικό
Υλικό Ευαισθητοποίησης
Videos
Δημοσιεύσεις
Συμμετοχή
Internships
Remote Internships
Ημερολόγιο Εργασίας
Καλοκαιρινό Σχολείο
Νέα
Διαδραστικές Δραστηριότητες για την Προστασία των Θαλασσών
Διαδραστικές Δραστηριότητες για την Προστασία των Θαλασσών
Ζιφιός στο βόρειο Αιγαίο
Ζιφιός στο βόρειο Αιγαίο
Από τα ξημερώματα στο ανοιχτό πέλαγος
Από τα ξημερώματα στο ανοιχτό πέλαγος
To Αρχιπέλαγος στην 8η συνάντηση των μελών της ACCOBAMS
To Αρχιπέλαγος στην 8η συνάντηση των μελών της ACCOBAMS
Προβολή όλων...
Επικοινωνία
Δωρεά
Menu

Sea Diamond – Εγκαταλελειμμένο Τοξικό Απόβλητο επί 14 χρόνια στον βυθό της Σαντορίνης

Sea Diamond – Εγκαταλελειμμένο Τοξικό Απόβλητο επί 14 χρόνια στον βυθό της Σαντορίνης

by Kleopatra Delaveri / Τρίτη, 13 Απριλίου 2021 / Published in Δελτία Τύπου, Κίνδυνος Θαλάσσιου Ατυχήματος, Νέα

14 χρόνια μετά την βύθιση και εγκατάλειψη του Sea Diamond, που στοίχισε τη ζωή σε 3 ανθρώπους, το κουφάρι του πλοίου συνεχίζει να διαβρώνεται καθημερινά διαρρέοντας πετρελαιοειδή και άλλες επικίνδυνες ουσίες στα θαλάσσια οικοσυστήματα. Το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας Αρχιπέλαγος από την πρώτη στιγμή της βύθισης του Sea Diamond βρέθηκε στο πλευρό της τοπικής κοινωνίας πιέζοντας προς την απομάκρυνση αυτού του επικίνδυνου ναυαγίου. Έπειτα από 14 χρόνια απραξίας, εμπαιγμού των πολιτών και διαχρονικής ανεπάρκειας των αρμόδιων αρχών, μοναδικό συμπέρασμα είναι ότι η προάσπιση του δημόσιου συμφέροντος διαχρονικά δεν αποτελεί προτεραιότητα για την εκάστοτε πολιτική ηγεσία στην Ελλάδα.

Το ιστορικό της μη- ανέλκυσης του Sea Diamond:

• το ναυάγιο παραμένει κρεμάμενο επί 14 χρόνια σε χείλος γκρεμού στο βυθό, παρόλο που έχει χαρακτηριστεί ως εγκαταλελειμμένο τοξικό «απόβλητο»,
• καθημερινά επί 14 χρόνια συνεχίζει να ρυπαίνει τα θαλάσσια οικοσυστήματα, σε μία από τις πιο σημαντικές θαλάσσιες περιοχές της Μεσογείου,
• εκτός από τα πετρελαιοειδή που συνεχίζουν να αναβλύζουν στην επιφάνεια της θάλασσας δεδομένου ότι ποτέ δεν αντλήθηκαν, βασικό κίνδυνο ρύπανσης αποτελούν οι υδατοδιαλυτές τοξικές ουσίες που προέρχονται από τη διάβρωση των επικίνδυνων υλικών που περιέχονται στο κουφάρι του ναυαγίου. Παρόλο που ρυπαίνουν καθημερινά, σε αντίθεση με τα πετρελαιοειδή η ρύπανση που προκαλούν δεν είναι ορατή, όμως είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη,

• σύμφωνα με έρευνα του Πολυτεχνείου Κρήτης, σε ψάρια που συλλέχθηκαν από την περιοχή του ναυαγίου ανιχνεύτηκαν σε πολύ υψηλές συγκεντρώσεις, επικίνδυνα βαρέα μέταλλα όπως ο υδράργυρος και το κάδμιο,
• 6 εκ δολάρια καρπώθηκε από την ασφάλεια η πλοιοκτήτρια εταιρεία με έδρα τα Marshall Islands για την απάντληση των πετρελαιοειδών, ενώ η σχετική μελέτη επιδοτήθηκε από το «Γαλάζιο Ταμείο». Ενδεικτικό είναι ότι ενώ παρουσιάστηκαν 145 κυβικά μέτρα ως απαντλημένα πετρελαιοειδή, τελικά αποδείχθηκε από αναλύσεις δειγμάτων στο Γενικό Χημείο του Κράτους, ότι αυτά περιείχαν 99% θαλασσινό νερό και μόνο 1% πετρελαιοειδή.
• H πλοιοκτήτρια εταιρεία εισέπραξε 55 εκ δολάρια από την ασφάλεια για την ολική απώλεια του πλοίου (total loss) για ένα πλοίο που 2 χρόνια πριν αγοράστηκε για 35 εκ δολάρια. Επίσης ενδεικτικό είναι ότι σύντομα η πλοιοκτήτρια αγόρασε νέο πλοίο με το οποίο συνέχισε το πρόγραμμα του Sea Diamond. Ως μέτρο σύγκρισης παραθέτουμε ένα αντίστοιχο παράδειγμα διαχείρισης ναυαγίου στο εξωτερικό: στην περίπτωση του ναυαγίου του Costa Concordia το 2012 στην Ιταλία, οι ιταλικές αρχές υποχρέωσαν την πλοιοκτήτρια εταιρεία να ανελκύσει το ναυάγιο μέσα σε 14 μήνες και να πληρώσει περισσότερο από 1 δις ευρώ για την ανέλκυση και την απορρύπανση.

Συνεπώς το μήνυμα που δίνουμε ως χώρα σε οποιονδήποτε εφοπλιστή ανάλογης ηθικής, είναι ότι η βύθιση και εγκατάλειψη πλοίων στα ελληνικά νερά αποτελεί μία προσοδοφόρα επιχειρηματική δραστηριότητα – δεδομένου ότι οπουδήποτε αλλού στον πλανήτη, τόσο στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ όσο και στις λεγόμενες αναπτυσσόμενες χώρες, τα περισσότερα ναυάγια ανελκύονται σχεδόν άμεσα για την αποφυγή ρύπανσης.

• Το 2011 η «Διεθνής Δράση για το Περιβάλλον και τον Πολιτισμό της Σαντορίνης», το «Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας Αρχιπέλαγος» και η Κοινότητα Οίας προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας, για το θέμα της επικινδυνότητας της μη ανέλκυσης του ναυαγίου,
• Αυτό συνέβη παρόλο που μεγάλες διεθνείς εταιρείες ανέλκυσης κατέθεσαν σχετικές προσφορές το 2019, σε μία διαδικασία που τελικά πάγωσε από το ΥΝΑΝΠ το οποίο θεώρησε ότι την αρμοδιότητα της ανέλκυσης την έχει το Λιμενικό Ταμείο Θήρας.
• Η αδιανόητα αργή δικαστική οδός που έχει ξεκινήσει πριν από 10 χρόνια και ακόμα να ολοκληρωθεί, φαίνεται ότι επιβαρύνει όχι τους υπαίτιους του ναυαγίου που έχουν επωφεληθεί οικονομικά από αυτό τα μέγιστα, αλλά κυρίως όλους εμάς που καλούμαστε να μεταβούμε κατ’ επανάληψιν και επί σειρά ετών σε κάθε δίκη στον Πειραιά, για να παραστούμε ως μάρτυρες – τόσο από το Ινστιτούτο Αρχιπέλαγος, όσο και από τους φορείς της Σαντορίνης και το Πολυτεχνείο της Κρήτης, με μεγάλο κόπο και κόστος και έως τώρα χωρίς κανένα αποτέλεσμα.
• Ακόμα και σήμερά στο λιμάνι της Σαντορίνης, που είναι το πλέον τουριστικό λιμάνι της Μεσογείου, αλλά και το νησί το οποίο συμβάλλει στο ΑΕΠ με >1%, κανένα μέτρο δεν έχει ληφθεί επί 14 χρόνια για την αποφυγή ή διαχείριση ενός μελλοντικού αντίστοιχου ναυαγίου.
Εν κατακλείδι, η επί 14 χρόνια εγκατάλειψη του επικίνδυνου ναυαγίου του Sea Diamond αποδεικνύει για άλλη μία φορά ότι η προάσπιση του δημόσιου συμφέροντος διαχρονικά δεν αποτελεί προτεραιότητα για την εκάστοτε πολιτική ηγεσία στην Ελλάδα. Πρόκειται για ανικανότητα διαχείρισης, ή απλώς εξυπηρέτηση συμφερόντων;
Tο αφήνουμε στην κρίση των πολιτών.


Για περισσότερες πληροφορίες για το θέμα του ναυαγίου του Sea Diamond επισκεφτείτε την ιστοσελίδα της Διεθνούς Δράσης για το Περιβάλλον και τον Πολιτισμό της Σαντορίνης.

0
0
0
0
0

Σχετικά άρθρα

Νέος θάνατος Μεσογειακής Φώκιας στη Σάμο – Απαισιόδοξα τα σημάδια για την επιβίωση τους είδους
Εκδήλωση Περιβαλλοντικής Ενημέρωσης στο Καρκινάγρι, Ικαρίας
Δύο νέα σημαντικά πρωτόκολλα συνεργασίας

HIGHLIGHTS

  • Διεθνείς Επισκέπτες στο υπό Δημιουργία Καταφύγιο Θαλάσσιας Ζωής Αιγαίου

    Διεθνείς Επισκέπτες στο υπό Δημιουργία Καταφύγιο Θαλάσσιας Ζωής Αιγαίου

    1 Ιουνίου 2021
    Το Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας Αρχιπέλαγος επισκέφθηκαν χθες στο νησί των …
  • Απονομή του Βραβείου Ευκράντη στο Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας Αρχιπέλαγος

    Απονομή του Βραβείου Ευκράντη στο Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας Αρχιπέλαγος

    27 Ιουλίου 2020
    Ιδιαίτερη τιμή και ηθική στήριξη για όλους όσους απαρτίζουν το …
  • Επίσκεψη της Προέδρου της Δημοκρατίας στο σκάφος Aegean Explorer του Ινστιτούτου Θαλάσσιας Προστασίας «Αρχιπέλαγος»

    Επίσκεψη της Προέδρου της Δημοκρατίας στο σκάφος Aegean Explorer του Ινστιτούτου Θαλάσσιας Προστασίας «Αρχιπέλαγος»

    30 Ιουνίου 2020
    Στο πλαίσιο της χθεσινής επίσκεψης της Πρόεδρου της Δημοκρατίας στο …
  • Παρουσίαση ταινίας για το Καταφύγιο Θαλάσσιας Ζωής Αιγαίου

    Παρουσίαση ταινίας για το Καταφύγιο Θαλάσσιας Ζωής Αιγαίου

    11 Φεβρουαρίου 2020
    Στις 14 Φεβρουαρίου στο πλαίσιο του World Whale Film Festival, …
  • Βράβευση απένειμε προς στο Ινστιτούτο Αρχιπέλαγος το International Propeller Club of the United States

    Βράβευση απένειμε προς στο Ινστιτούτο Αρχιπέλαγος το International Propeller Club of the United States

    6 Φεβρουαρίου 2020
    Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε το International Propeller Club of the …

Πρόσφατα Άρθρα

  • Διαδραστικές Δραστηριότητες για την Προστασία των Θαλασσών

    Διαδραστικές Δραστηριότητες για την Προστασία των Θαλασσών

    23 Δεκεμβρίου 2022
    Λίγο πριν το κλείσιμο των σχολείων, μαθητές από τα δημοτικά …
  • Ζιφιός στο βόρειο Αιγαίο

    Ζιφιός στο βόρειο Αιγαίο

    20 Δεκεμβρίου 2022
    Ζιφιός (Cuvier’s beaked whale) στο βόρειο Αιγαίο – μία από …
  • Από τα ξημερώματα στο ανοιχτό πέλαγος

    Από τα ξημερώματα στο ανοιχτό πέλαγος

    8 Δεκεμβρίου 2022
    Από τα ξημερώματα στο ανοιχτό πέλαγος, έχοντας 2-3 ώρες περιθώριο …
  • To Αρχιπέλαγος στην 8η συνάντηση των μελών της ACCOBAMS

    To Αρχιπέλαγος στην 8η συνάντηση των μελών της ACCOBAMS

    2 Δεκεμβρίου 2022
    Πριν λίγο ολοκληρώθηκε στη Μάλτα η 8η συνάντηση των μελών …
  • Το Διεθνές Σχολείο της Θάλασσας στην Καρδιά του Χειμώνα

    Το Διεθνές Σχολείο της Θάλασσας στην Καρδιά του Χειμώνα

    1 Δεκεμβρίου 2022
    Πλησιάζοντας πλέον στην καρδιά του χειμώνα, το Διεθνές Σχολείο της …
  • Πράσινες Χελώνες  – Χειμερινές Καταγραφές

    Πράσινες Χελώνες – Χειμερινές Καταγραφές

    23 Νοεμβρίου 2022
    Οι εργασίες για την προετοιμασία του θαλάσσιου χώρου στο υπό …
  • Η Ηχορρύπανση αλλάζει τη Φωνή των Δελφινιών – Άρθρο του Γιάννη Ελαφρού στην Εφημερίδα “Καθημερινή”

    Η Ηχορρύπανση αλλάζει τη Φωνή των Δελφινιών – Άρθρο του Γιάννη Ελαφρού στην Εφημερίδα “Καθημερινή”

    7 Νοεμβρίου 2022
    Η ηχορρύπανση αλλάζει η φωνή των δελφινιών –  Άρθρο του …

Εγγραφή στο newsletter μας

Το Αρχιπέλαγος στοχεύει στην μελέτη και προστασία της ιδιαίτερης βιοποικιλότητας των ελληνικών θαλασσών και νησιών.

Οι δράσεις μας θα ήταν αδύνατο να πραγματοποιηθούν χωρίς εσάς!

donate
  • Όροι και Προϋποθέσεις
  • Τρόποι Πληρωμής
  • Πολιτική Επιστροφών / Ακυρώσεων

Archipelagos - Institute of Marine Conservation © All Rights Reserved || Developed Fekas Brothers

TOP