Θαλάσσια
Ατυχήματα

Σύνοψη

Η Μεσόγειος θεωρείται ότι διατρέχει υψηλό κίνδυνο για καταστροφικές διαρροές από μεγάλα φορτηγά πλοία και δεξαμενόπλοια.Ωστόσο, δεν υπάρχουν σχέδια έκτακτης ανάγκης για την αντιμετώπιση τέτοιων ατυχημάτων. Η ναυσιπλοία στο Αιγαίο Πέλαγος, ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία, είναι σε μεγάλο βαθμό ανεξέλεγκτη και θεωρείται υψηλού κινδύνου. Πάνω από το 75% του συνόλου των μεσογειακών θαλάσσιων ατυχημάτων έχουν καταγραφεί στην περιοχή αυτή. Η έρευνα στον τομέα αυτό επικεντρώνεται στην αξιολόγηση του κινδύνου και την ανάλυσή του καθώς και στην ανάπτυξη κατάλληλων μέτρων διαχείρησης και πρόληψης.

Σημαντικά ναυτικά ατυχήματα που συνέβησαν τις περασμένες χρονιές ακόμα και σε κύριες τουριστικές περιοχές των ελληνικών θαλασσών αποδεικνύουν την αναποτελεσματικότητα των πρωτόκολλων πρόληψης και διαχείρησης θαλάσσιων ατυχημάτων. Δύο χαρακτηριστηκά παραδείγματα: Το ατύχημα του κρουαζερόπλοιου “Sea Diamond”, το οποίο βυθίστηκε στα ανοικτά της Σαντορίνης το 2007 και το ατύχημα του τουρκικού φορτηγού πλοίου “Yusef Cepnioglu” που βυθίστηκε στα ανοικτά της Μυκόνου του 2014. Δυστηχώς, παρά την αύξηση της κίνησης των πλοίων, δεν υπάρχουν εθνικές πολιτικές παρακολούθησης και τα πλοία δεν ακολουθούν προκαθορισμένες διαδρομές για την αποφυγή ναυτικών ατυχημάτων.

Το Αρχιπέλαγος συνεργάζεται με εξειδικευμένους επιστήμονες πληροφορικής με στόχο την ανάπτυξη ενός αποτελεσματικού πρωτοκόλλου παρακολούθησης και αξιολόγησης των κινδύνων για την περιοχή του Αιγαίου. Στοχεύουμε έτσι στη μείωση των πιθανοτήτων των ναυτικών ατυχημάτων, γεγονός εξαιρετικά σημαντικό, καθώς οι ελληνικές θάλασσες απειλούνται από μη αναστρέψιμες οικολογικές και κοινωνικο-οικονομικές καταστροφές.

Τελευταία Νέα

Δέκα ημέρες μετά το ναυάγιο του Αγία Ζώνη II, η απορρύπανση του θαλάσσιου χώρου έχει επικεντρωθεί σε αυτό που μας ενοχλεί αισθητικά και όχι στο σύνολο των πετρελαιοειδών, δηλαδή και σε αυτά έχουν βυθιστεί και κατακάτσει στον πυθμένα, ή αιωρούνται και μετακινούνται με τα θαλάσσια ρεύματα, αποτελώντας βασική πηγή ρύπανσης και εισόδου τοξικών ουσιών στην
Αυτές τις μέρες το Ινστιτούτο Αρχιπέλαγος φιλοξενεί ένα συνεργείο της γαλλικής τηλεόρασης ARTE για τις λήψεις ντοκιμαντέρ με θέμα το υψηλό ρίσκο ναυτικού ατυχήματος στο Αιγαίο και 6 άλλες περιοχές υψηλού κινδύνου στη Μεσόγειο. Η απουσία μηχανισμού πρόληψης και αντιμετώπισης θαλάσσιων ατυχημάτων στις Ελληνικές θάλασσες, έχει ως αποτέλεσμα κάθε στιγμή να υπονομεύει ο κίνδυνος μεγάλου
Εξήντα με ενενήντα μέρες θα απαιτηθούν για την εν πλω καταστροφή των χημικού οπλοστασίου της Συρίας, σύμφωνα με τον Οργανισμό για την Απαγόρευση των Χημικών Όπλων (OPCW), καθώς ολοκληρώνεται πλέον η διαδικασία μεταφοράς. Αυτό ανακοινώθηκε σε συνέχεια της τηλεδιάσκεψης που πραγματοποιήθηκε στις 19 Ιουνίου με τη συμμετοχή επιστημόνων και εκπροσώπων περιβαλλοντικών φορέων από διάφορες χώρες της

Ατυχήματα και ρύπανση

Οι επιστήμονες του «Αρχιπελάγους» εξηγούν ότι η διεθνής εμπειρία καταδεικνύει πως σε μια περιοχή όπου γίνεται άντληση υδρογονανθράκων από τη θάλασσα τα ατυχήματα είναι αναπόφευκτα, όσο αυστηροί περιβαλλοντικοί όροι και μέτρα πρόληψης κι αν τηρούνται: «Για αυτόν το λόγο θεωρούμε παράλογο να πραγματοποιηθούν τέτοιες δραστηριότητες σε τουριστικές περιοχές θεμελιώδους σημασίας για την ελληνική οικονομία, όπως
Ο νομικός κλοιός σφίγγει, για την ανάληψη των ευθυνών για το ναυάγιο του Sea Diamond, έστω και με έξι χρόνια καθυστέρηση. Συγκεκριμένα: Την Τρίτη 19/3 στον Πειραιά, ξεκίνησε η εξ” αναβολής ποινική δίκη των κατηγορουμένων για το ναυάγιο του Sea Diamond. Διαβάστε περισσότερα. Πληροφορίες αναφέρουν ότι τον επόμενο μήνα, επίσης στον Πειραιά, θα συζητηθεί η
Σφίγγει καθημερινά ο κλοιός για την ανέλκυση του Sea Diamond από την Καλντέρα της Σαντορίνης με την προσφυγή τοπικών φορέων, κατοίκων και του Αρχιπελάγους στο ΣΤΕ, την εμπλοκή του πανεπιστημίου του Yale στη νομική έρευνα της υπόθεσης και την παρουσίαση του τελευταίου μέρους της μελέτης του Πολυτεχνείου Κρήτης για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του ναυαγίου. Έπειτα από πολύμηνη προεργασία, και στο
Το Αρχιπέλαγος συμμετείχε ως προσκεκλημένος ερευνητικός φορέας στο Παγκόσμιο Συνέδριο Πανεπιστημίων που πραγματοποιήθηκε στο Τσανάκκαλε της Τουρκίας στις 20-24 Οκτωβρίου. Στο συνέδριο που διοργάνωσε το ομώνυμο Πανεπιστήμιο (Çanakkale Onsekiz Mart University) πήραν μέρος περίπου δύο χιλιάδες εκπρόσωποι της διεθνούς ακαδημαϊκής & επιστημονικής κοινότητας, και εκ μέρους του Αρχιπελάγους παραβρέθηκαν, η Αναστασία Μήλιου (Υδροβιολόγος, Συντονίστρια Δράσεων Προστασίας) και
Απέναντι στη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί με το εξελισσόμενο περιβαλλοντικό έγκλημα του Sea Diamond, η τωρινή κυβέρνηση συνεχίζει ακάθεκτη την πολιτική των προκατόχων της, αποδεικνύοντας την αφερεγγυότητα της στο συγκεκριμένο θέμα και την παντελή έλλειψη σεβασμού απέναντι στους πολίτες, το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία. Δεν αποκαλύπτει τους πραγματικούς λόγους που κρατάνε το Sea Diamond
Με μεγάλη ικανοποίηση παρακολουθούμε τις τελευταίες μέρες την κλιμάκωση των κινητοποιήσεων από τους πολίτες της Σαντορίνης για να δοθεί ένα τέλος στην πολύμηνη αδράνεια και απραξία που κρατάνε ακόμα το τοξικό ναυάγιο του Sea Diamond στο βυθό της Καλντέρας. Μετά και από τη σημερινή γνωστοποίηση και διάθεση στους εκπροσώπους του Τύπου της Γνωμοδότησης του Επιμελητηρίου
Στις 14 Οκτωβρίου 2008 ο Σύλλογος «Δράση για τη Σαντορίνη» και το Αρχιπέλαγος, Ινστιτούτο Θαλάσσιας & Περιβαλλοντικής Έρευνας Αιγαίου παραχώρησαν από κοινού συνέντευξη τύπου, με θέμα την παρουσίαση της Γνωμοδότησης του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος για το ναυάγιο του Κ/Ζ Sea Diamond στην Καλντέρα της Σαντορίνης. Η 18μηνη παραμονή του τοξικού ναυαγίου στο βυθό της Καλντέρας συνιστά
Γραφείο Τύπου ΣΥΝ Στις 5 Απριλίου 2008 έκλεισε  ένας χρόνος από το ναυάγιο του Sea Diamond στην Καλντέρα της Σαντορίνης.  Πέρα από το σοβαρό θέμα της απάντλησης του πετρελαίου, σύμφωνα με επιστήμονες του Ινστιτούτου Θαλάσσιας και Περιβαλλοντικής Έρευνας Αιγαίου «Αρχιπέλαγος», υπάρχουν σοβαρά προβλήματα από τις χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνται στα δίκτυα σωληνώσεων του πλοίου, καθώς
TOP